In curand doar in magazinele de jucarii…

19 Apr

In acest post m-am decis sa vobesc de noua campanie Greenpeace realizata cu sprijinul Leo Burnett pentru doresc sa ajut si eu cum pot si sa spun mai departe to whom it may concern ce se intampla in tara asta. Informatiile din acest post au fost furnizate de un foarte bun prieten de-al meu, Gabriel Paun, Campaigner Greenpeace care mi-a spus in foarte multe randuri povestea cu DN 66 A si m-am hotarat sa „o dau mai departe”.

In octombrie Greenpeace a descoperit că Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara construieşte ilegal drumul naţional 66A (DN66A) chiar prin ultimul peisaj forestier intact din Europa situat la sud de Cercul Polar. DRDPT nu deţine nici studiul de impact asupra mediului, nici acordul de mediu de la Agenţia pentru Protecţia Mediului şi nici avizele parcurilor naţionale afectate, Retezat şi Domogled Valea Cernei, necesare construcţiei DN66A.

Peisajul forestier intact din Retezat este ultimul din Europa Centrală, Vestică şi de Sud, şi adăposteşte păduri cu valoare ridicată de conservare, populaţii semnificative de urs, lup şi râs, precum şi specii endemice, rare sau ameninţate de faună şi floră.

Drumul ar urma să lege localităţile Petroşani şi Băile Herculane pe terasamentul unui drum forestier vechi clasificat de Guvernul României la rangul de Drum Naţional, iar lucrările la sectorul 2 al acestui drum afectează deja Parcul Naţional Retezat, sectorul 1 fiind încheiat în 2002 şi ajungând până la Câmpu lui Neag (jud. Hunedoara).

În cazul continuării lucrărilor, va fi afectat şi Peisajul Forestier Intact (PFI) localizat în partea de vest a Carpaţilor Meridionali la răscrucea dintre Banat, Transilvania şi Oltenia, şi care include cea mai mare parte a Parcului Naţional Retezat, suprafeţe din Parcul Naţional Domogled-Valea Cernei şi din Geoparcul Dinozaurilor Haţeg, dar şi suprafeţe semnificative din împrejurimi, încă neincluse în arii naturale protejate.

DN66A se construieşte ilegal, fără studiu de impact asupra mediului, fără acorduri şi avize de mediu, şi afectează deja Parcul Naţional Retezat. Solutia este reclasificarea drumului prin lege ca drum forestier şi oprirea lucrărilor cu scopul de a se proteja peisajul forestier intact.

Pe lângă impactul distructiv asupra mediului, realizarea DN66A nu este justificată nici din punct de vedere financiar, mai existand deja un drum national modernizat care face legatura prin Târgu Jiu intre Petroşani si Băile Herculane.

Al treilea argument ar fi ca DN66A va fi considerat doar un alt drum transfagarasean care va sta mai mult inchis: 8 luni pe an.

In prezent numai 70% din peisajul forestier intact este inclus in arii protejate, cum ar fi Parcul National Rezervatie a Biosferei Retezat, Parcul National Domogled-Valea Cernei si Geoparcul Dinozaurilor Hateg. Restul de 30% nu sunt inca protejate importiva impactului negativ cauzat de activitati economice necontrolate, cum ar fi constructia la drumul national 66A.

Greenpeace cere Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor să aplice legea imediat, pentru a opri lucrările la DN66A, şi să includă întreg peisajul forestier intact din vestul Carpaţilor Meridionali în arii naturale cu cel mai ridicat nivel de protecţie, iar Guvernului României sa reclasifice DN66A prin lege ca drum forestier pentru a proteja peisajul forestier intact.

Detalii privind campania pe http://www.greenpeace.ro.
Pentru comunicatele de presa http://www.greenpeace.ro/home/story/story_208.html
Pentru arhiva http://www.greenpeace.ro/medianet/archiv/national/index.html


vulpe.jpg Unul dintre printurile campaniei Greenpeace&Leo Burnett

Advertisements

10 Responses to “In curand doar in magazinele de jucarii…”

  1. Gabi April 22, 2007 at 11:36 am #

    Mda… Anestezie la Guvern, anestezie la Presedintie… Toata lumea doarme, iar drumul ilegal se construieste metru cu metru, chiar daca se rade totul in calea lui: copaci, animale, s-a mutat si cursul de apa. Betoniere, pick-hammere, dujbe, basculante si lopeti se grabesc sa distruga ultimul loc ramas nefragmentat de infrastructura din Europa Centrala, Sudica si de Vest. Animalutele, fie ele mari sau mici isi pierd teritoriul pe zi ce trece. Drumul a fost inaltat 3 metri fata de rau si un zid de trei metri a fragmentat deja habitatul lor pe 47 km. Singura lor sansa este sa isi cumpere prajina sa poata sari 3 m sau sa respecte “semafoarele” puse de constructor care s-a gandit si la bietele animalutze facandu-le niste tentative de ecoducte: adica 3 subtraversari inguste pe sub drum pe unde nu are loc sa treaca un urs mai gras, prin locuri care nu reprezinta traseul obisnuit al animalelor.
    Drumul a avansat astazi pana la doar un km de peisajul forestier intact in locul numit Campusel unde insistam la Guvernul Romaniai sa fie oprit.
    Daca omuletzii de la putere ar intelege ca locul este unic si l-ar proteja, atunci locul ar devenis uficient de faimos in lume pentru a atrage turisti de calitate care sa aduca bani in zona si sa reduca pe termen lung sărăcia din Valea Jiului. In schimb, autoritatile romane promit locuitorilor revitalizarea tocmai prin distrugerea acestui tezaur mondial, prin construirea DN 66A, o promisune mincinoasa de vreme ce increderea locuitorilor din Valea Jiului a fost deja înşelată prin realizarea DN 7A care leagă Petroşani de Valea Oltului. Am fost acolo si am vazut ca principala preocupare este taierea la ras a padurii, si in nici un caz asigurarea bunastarii locuitorilor din zonă, aşa cum ar trebui, prin dezvoltarea durabilă bazată pe conservarea specificului zonei şi cu cerinţele legale de protecţia naturii. Putinele pensiuni care s-au construit rman in paragina pt ca nu li s-a tras curent electirc si celelalte facilitati,a sa cum s-a promis. Oprirea definitiva a constructiei la Campusel reprezinta singurul compromis viabil care poate aduce suficienta dezvoltare economica pe termen lung in Valea Jiului de Vest si poate asigura protejarea PFI din Retezat-Godeanu.

    Voi realiza saptamana asta o petitie pe care sa o trimitem premierului Tariceanu sa inceapa sa isi faca treaba.

  2. pinklabel April 23, 2007 at 12:28 pm #

    multumesc pentru detalii, sa ne anunti de petitie si ce putem sa facem si noi:)

  3. Rocks April 23, 2007 at 3:43 pm #

    Eu astazi sunt cu posturile pesimiste, imi pare rau.
    Mi-e greu sa cred ca se pot schimba cu adevarat lucrurile… sigur, se mai opreste constructia unui drum acolo, se mai salveaza o specie dincolo etc., dar nu cred ca politica de mediu in general in lume se schimba asa usor. Si nu cred ca lumea constientizeaza pe deplin ce se intampla…
    Cu toate astea, le tin pumnii celor de la Greenpeace, macar pe termen scurt tot mai rezolva cate ceva.

  4. Adriana April 23, 2007 at 11:12 pm #

    Creepy. Am sa pun si eu pe blogul meu informatiile despre care scriai mai sus. Nu stiu ce se poate intampla, dar incercarea moarte n-are…

  5. pinklabel April 24, 2007 at 7:38 am #

    Multumesc. E bine sa stie cat mai multa lume:) Thx, Adriana.

  6. puiu April 24, 2007 at 3:44 pm #

    Cei de la Min Mediului chiar nu stiu ce fac sau mai degraba nu le pasa… Retezat, neRetezat, avem drum national de facut, ca pe celelalte le-au terminat pe toate si numai asta mai ramasese de facut!
    Mariti vizibilitatea, poate vad si cei de la mediu sau de la guvern sau poate vad cei de la Uniune, ca ei le au pe astea cu protectia mediului, la noi doar vorbe.
    Cine stie ce alte interese se joaca acolo si cica facem drum ca musai trebuia sa treaca prin Retezat. Nu-i lasati!

  7. Irina April 28, 2007 at 3:08 am #

    Hey, nu stiu cum am sarit tocmai peste postul asta. Abia acum il vazui 🙂 Bravos pt ce faci. Cei de la Greenpeace sunt f putin vizibili, deci orice lucru ajuta, cred. Pacat ca nu initiaza o petitie, sa dam cu subsemnatul.

  8. pinklabel May 1, 2007 at 9:09 am #

    va fi si o petitie si te anunt. apropo, merci pentru e-card. very nice 🙂

  9. Sylvain May 2, 2007 at 9:43 pm #

    Bafta Gabi!
    Cu siguranţă e nevoie de o campanie asemănătoare cu cea din Austria când activiştii Greenpeace au blocat autostrada câteva ore. E nevoie şi la noi de aşa ceva. Sau poate că numai o nouă revoluţie (eventual şi cu spânzurare/tragere pe roată/ardere/traşi în ţeapă) va face ca aceşti “mai mari” să înţeleagă ce doreşte poporul de la ei.

  10. Miezu` July 10, 2007 at 3:06 pm #

    cu petitia ce s-a intamplat?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: